کد خبر: ۵۴۱۶۹۰
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۵
ایران مشخص ساخته که صادرات نفت را متوقف نمی‌کند و چین گفته به خرید نفت ایران ادامه می‌دهد

جنگ نفتی ایران و عربستان، خط پایانی برای اوپک؟| چین و هند، زمین بازی تهران و ریاض

زمانی که اوپک و روسیه بر سر افزایش تولید روزانه نفت خام به میزان یک میلیون بشکه با یکدیگر توافق کردند تا از افزایش قیمت نفت جلوگیری کنند آن هم به دلیل پیشگیری از نارضایتی بیشتر مشتریان امریکایی و آسیایی، هیچ نشانه‌ای وجود نداشت تا ناظران بفهمند که دو ماه پس از ان تصمیم چه روی خواهد داد: کاهش تقاضا در آسیا، عرضه فراوان و جنگ بر سر قیمت نفت میان عربستان سعودی و ایران.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس اقتصادی- سایت "اویل پرایس" با اشاره به پیامدهای جنگ نفتی جاری میان تهران و ریاض می نویسد: "عربستان سعودی رقیب منطقه‌ای ایران در خاورمیانه از خروج ترامپ از برجام و تحریم مجدد ایران حمایت کرده است. این حمایت صرفا به دلیل مسائل ایدئولوژیک یا مذهبی نیست، بلکه انگیزه اقتصادی نیز پشت سر آن است. در آن صورت نفت خام کمتری توسط ایران فروخته می‌شود و مصرف‌کنندگان نفت بیشتری را از عربستان سعودی خریداری خواهند کرد. 

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ اویل پرایس افزوده است: ایران به این راحتی تسلیم نمی‌شود. ایران در این میان تولید نفت زیادی را از دست داده است و وضعیت برایش بدتر هم خواهد شد به خصوص پس از اعمال تحریم‌های سختتر آمریکا در ماه‌های آینده. عربستان سعودی در این میان قیمت نفت فروخته شده خود به تمام مشتریان‌اش به جز امریکا را کاهش داده است. ایران در مقابل تهدید به بستن تنگه هرمز، شاهراه حیاتی نقل و انتقال نفت بین‌المللی را مطرح کرده است. علیرغم آن که تحلیلگران می‌گویند ایران تهدید خود را عملی نمی کند با این حال، اخبار مرتبط با تقاضای نفت از آسیا دلیل دیگری برای نگرانی اوپک است. کاهش رشد اقتصادی تقاضا برای خرید نفت را کاهش داده است به خصوص آنکه ارزش روپیه و یوان هند و چین در برابر دلار به سرعت کاهش یافته است و این موضوع مرتبط با توسعه اقتصادی در آسیا و امریکا است.

جنگ نفتی ایران و عربستان، خط پایانی برای اوپک؟| چین و هند، زمین بازی تهران و ریاض

در نتیجه، باید شاهد اختلافات و در هم شکستگی داخلی بیشتر در اوپک باشیم چرا که ایران و عربستان سعودی به احتمال زیاد قصد سازش و مصالحه با یکدیگر و بر زمین گذاشتن سلاح‌های‎شان را ندارند. این موضوع به معنای کاهش قیمت‌ها به سطحی بسیار پایین خواهد بود. عربستان سعودی تولید خود را مضاعف خواهد کرد. صارات نفت ایران نیز پس از تحریم 4 نوامبر به احتمال زیاد کاهش می یابد. با این حال، ایران مشخص ساخته که صادرات نفت را متوقف نمی‌کند و چین نیز اشاره کرده که به خرید نفت از ایران ادامه می دهد. 

چین و هند بدون شک زمین بازی برای جنگ نفتی ایران و عربستان سعودی را تعیین می‌کنند چرا  که خریدار اصلی نفت جهان هستند. علیرغم آنکه هند وعده داده که خود را با تحریم‌های امریکا علیه ایران منطبق می سازد، چین با این موضوع مخالفت کرده است. در نتیجه، هند می‌تواند خرید نفت از عربستان سعودی را افزایش دهد اما تصمیم چین بستگی به قیمت ها دارد. اگر ایران در این میان مقدار بیشتری از صادرات خود را از دست دهد ممکن است چین ترغیب به خرید بیشتر از عربستان سعودی شود. عربستان سعودی اما نمی‌تواند از حد مشخصی بیشتر نفت تولید و صادر کند چرا که طبق سند چشم انداز اصلاحات 2030، عربستان سعودی تعهدات مالی بزرگی دارد و در حال حاضر در حال گسترش پروژه های سرمایه گذاری خود در داخل و خارج از کشور است.

"اویل پرایس" در پایان می نویسد: "جنگ نفتی بین عربستان سعودی و ایران می تواند به اوپک و کار آن پایان دهد. ایران مخالفت خود را با گفته‌های وزیر نفت عربستان سعودی ابراز کرده است. به گفته "بیژن زنگنه"، وزیر نفت ایران، اقدامات عربستان سعودی سهم ایران در بازار را تهدید می کند. بعید به نظر می‌رسد که عربستان سعودی بتواند ایران را متقاعد کند که اقدامات‌اش ضرر و عواقبی برای سهم ایران نخواهد داشت و اینکه آن کشور قصد پر کردن شکاف ایجاد شده در نتیجه کاهش صادرات نفت ایران به دلیل تحریم های امریکا را نخواهد داشت. همچنین دشوار است تصور کنیم که ایران به سادگی با این وضعیت کنار خواهد آمد و میدان را به نفع عربستان سعودی خالی خواهد کرد".
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین